hettsig bil-diskussion

Det var i dag på väg hem från skolan som de blev en väldigt prestigefylld/hettsig diskussion mellan mig och en viss person i baksätet uppstod. Låt oss för enkelhetens skull kalla personen i baksätet för "mannen som tror han vet allt, men inte vet nått mannen".

Jag påstod att om man färdas i en viss hastighet framåt och sedan skickar iväg ett föremål i samma hastighet bakåt, så kommer dessa hastigheter ta ut varandra och föremålet kommer alltså relativt omgivningen inte ha någon hastighet.

Exempel:

Vi åker i en bil i 200km/h framåt.

Har ett vapen där kulans utgångshastighet ur vapnets mynning är 200km/h.

Vi hänger oss ut genom rutan och skjuter ett skott rakt bakåt.


Resultat, enligt mig: Kulan kommer trilla rakt ner på marken precis som om man bara släppt den, bortsett från att den kommer vara varm från explosionen.


Resultat enligt "mannen som tror han vet allt, men inte vet nått mannen": kulan kommer färdas i 200km/h, energin man gett kulan kan inte tas ifrån den och bilen har ingen inverkan.


Någon som vet/har en åsikt?


Kommentarer
Postat av: kim d

hej daniel! detta har jag längtat efter, BLOGGINLÄGG!!! wihooooo:)



tyvärr så får jag kännslan av att "mannen som tror han vet allt, men inte vet nått mannen" har rätt. men vad fasen vet jag, jag som är en frisör som inte hänger med i skolan:P haha..

ha de gött grabben!

2009-05-02 @ 21:36:02
Postat av: Olof

Daniel du har helt rätt! Killen har ingen koll. relativt till dig i bilen så försvinner bilen men om man står precis bredvid precis när skottet går av så kommer kulan droppa rakt ner! Fysik a för katten!

2009-05-05 @ 22:50:59
URL: http://viikset.se/laneige

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0