ser du vad jag ser?

Hur vet man att det jag ser, ser ut som det du ser.


Tänk om alla människor ser olika färger. Det som jag kallar för blått skulle du kalla för gult, om du bara kunde se det genom mina ögon.


Och hur ska man kunna veta vad andra människor ser för färger?


För om du och jag står och kollar på en "röd" boll som ligger på en "grön" äng. Å så frågar jag dej vad du tycker de har för förger. Då svarar du att bollen är röd och ängen grön. Inget konstigt med det.

Men egentligen kanske du bara lärt dej att när något ser ut som denna ängen gör så heter det att den är grön och när något ser ut som denna bollen jag då heter den färgen röd.


Men om jag kunde kika in i ditt huvud å se vad du ser, ja då kanske jag skulle säga att ängen ser rosa ut och bollen verkar vara grön. Men detta kan vi aldrig ta reda på.


559436-9

Visserligen är det kanske inte ett problem. Men ändå en kittlande läskig tanke.


Kommentarer
Postat av: Mia

det här är ju nånting jag också helt seriöst funderat över. sen en annan djup fundering är ju det här med bokstäver. vem har bestämt att a ska vara a och låta som a. det hade ju lika gärna kunna se ut som ett i och låta som ett a.??

2008-05-15 @ 13:05:11
URL: http://mittemi.blogg.se
Postat av: Mikael

Jag har också funderat på detta. eftersom alla människor är olika så borde även uppfattningen av färger var olika. Du har en poäng där.

2008-07-04 @ 14:50:49
URL: http://dophelmayer.blogg.se/
Postat av: Emma

Det där har jag med undrat över men det finns tydligen forskning som bevisar att man ser samma färger...

2008-07-08 @ 18:09:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0