Gräva till Kina!

Redan när jag var liten och satt i sandlådan påbörjade jag detta projekt.
Den gången slutade jag ca 40cm längre ner där sanden tog slut och jorden var för hård för min plastspade.


Några år senare gjorde jag och en kompis ett tappert försök att gräva oss till jordens kärna men denna gången hindrades vi då vi insåg att det i botten av denna sandlådan fanns en betongplatta. Inte ens pappas snöskyffel skulle klara det.




Men jag har klurat en del på vad som skulle hända om man lyckades borra ett hål rakt igenom jorden.

Om jag nu skulle lyckas gräva ett hål rakt ner i marken, rakt igenom jordens inre kärna och sedan ut på andra sidan så skulle de bli en ca: 13 000km lång tunnel.
Det är ganska långt.



Men ändå, man går fram till kanten, ser ner i hålet, tar ett djupt andetag och hoppar. Sedan faller man och faller och faller...

Hastigheten kommer öka tills att man passerar jordens kärna då vänder dragningskraften och farten börjar sakta men säkert avta och lagom när du har farten 0. Då du upplever tyngdlöshet i vändläget, ja då har du också precis kommit ut på andra sidan och en snäll kines puttar dej åt sidan, så att du inte faller tillbaks genom hålet och hem till Sverige igen.


559436-11


Detta måste vara det mest miljövänliga alternativet att resa på som finns!

Och resan kommer inligt mina beräkningar bara ta 39.34min!




Men som vanligt så finns det ju vissa nackdelar...


T.ex. är det ca: 5 000 °C i jordens mitt.


Plus att man kommer komma upp i en sanslöst hög hastighet vilket kommer leda till att man mest liknar en meteorit (finns en liten risk att man brinner upp).

Men de finns ju rymddräkter som borde klara det, kanske...


Sen kan jag tänka mej att det kommer bli svårt med syret längst där inne.

Men de kan man lösa genom att ha syrgastuber när man hoppar.


Å så var de ju de där lilla problemet med att om man inte lyckas hoppa precis i hålets mitt så riskerar man att dras åt sidan och sedan fungera som en mjuk ost på ett oändligt långt rivjärn...

Där har jag ingen lösning ännu, har du?




Men tänk va spännande de kommer bli att falla så länge utan någon fallskärm :P


Å ska man hoppa med huvudet eller fötterna först?

Det är ju bra läskigt att dyka rakt ner i ett svart hål, men om man hoppar med fötterna först så kommer man ju komma ut åt fel håll på andra sidan :P

Skulle du våga?


Kommentarer
Postat av: Joey

Tja där. Tack för din ärliga kommentar om "män ljuger"... Ditt inlägg om än ganska intressant så otroligt uttjatat och rätt barnsligt :)

En mer intressant sak är tågprojektet som skulle byggas 50 meter under vattet mellan New York och London. Projektet skulle kräva lika mycket stål som hela världen producerar på ett år. I princip skulle det vara ett tåg genom ett vaccumrör som skulle nå hastigheter upp till 50 000 km/h!! Det var dock just nu ej genomförbart. Jag läste detta i Illustrerad Vetenskap.

2008-05-16 @ 16:41:47
URL: http://joeyray.blogg.se
Postat av: mica

Men det coola är ju att man faller neråt halva vägen , men när man har kommit till mitten så faller man uppåt :)

2008-05-16 @ 17:05:35
Postat av: Kim D

jag gillar dina vackra bilder

=) målat dem själv?

2008-06-28 @ 18:17:36
Postat av: fysiker ;)

jag vill bara påpeka en sak. det där med hastigeten stämmer inte riktigt, man kan bara komma upp i en viss hastighet. en formel som har med fritt fall att göra. för tillfället kommer jag inte riktigt ihåg den men man räknar med 9.82 m/s2 som du säkert visste redan.

tacktack

2008-07-21 @ 22:52:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0