schyssta lökar

Jag gjorde köttfärssås i går.


Och jag kan erkänna att jag inte är någon mästerkock. Men får jag bara ett recept och rätt råvaror så kan jag slänga ihop de mesta.

Å visst är de smart med recept, gör man bara som de står och är noga med måtten så blir de precis som det är meningen.


Men så va de detta med måtten.

Ska man ta en msk eller två krm så är de ju ganska givet.

Men lök. Hur ska man kunna mäta där?

Allt mäts i volym eller vikt. Men lök, de mäter man i antal. Å visst hade de funkat om dem alltid va lika stora. Typ som avokado.


Men så är ju inte fallet. Det kan utan problem skilja upp till 300%. Och detta resulterar i ett väldigt varierande resultat vad gäller maträtten.


Så varför mäter man inte lök i vikt?


Kommentarer
Postat av: Olof

För då måste man väga och det orkar man inte så då blir att att man uppskattar precis som nu med lökens storlek! ( jag har gett mig fan på att revidera alla dina ideer)

2008-07-18 @ 23:31:48
URL: http://bananberg.blogg.se/
Postat av: Anonym

Spelar det nån roll hur mycket lök det är? Gillar man lök (och det är klart man gör) så tar man en extra :)

2008-07-19 @ 00:21:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0