sänka havsnivån

Jag har funderat på detta med hur mycket människor det bor på jorden och hur mycket vi skulle kunna åstadkomma om vi alla gick samman.


Tillexempel: hur mycket skulle havsnivån sjunka om alla människor tog en hink var, gick ner till havet, fyllde hinken med vatten och ställde den på land i stället.


För att ta reda på om detta är möjligt, om vi skulle kunna sänka havsnivån så har jag gjort en liten uträkning på området.


Jag har valt att försöka ta reda på hur mycket vatten varje människa skulle behöva ta upp ur vattnet för att det skulle sänkas med 1cm.


Jag har utgått ifrån de mått och siffror jag lyckats få tag i på internet.


Tråkigt nog så måste jag meddela att om jag räknat rätt utan att tappa någon decimal någonstans så kommer vi aldrig någonsin kunna sänka havets nivå. Inte ens med en ynka centimeter med hjälp av några hinkar vatten.

För även om alla människor på jorden skulle hjälpas åt så krävs det att vi alla tar upp närmare 60 000st hinkar fulla med vatten.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Men då skulle väl istället det vatten som togs upp och de människor som stod vid vattnet med sina hinkar väga så mycket att de tryckte ner landet? :)

2008-07-29 @ 11:31:32
Postat av: tete

Hej!



Tack för ditt inlägg.

Nu är det ju så att förvisso är jag vegetarian, men räknaren har jag bara för skojs skull faktiskt.

Lite intern provokation :-)



Jag är dessutom jäkligt skeptisk till hur man kan räkna ut "exakt" (det används ju decimaler) hur många djur som dör/sekund.



Intressant hur du räknar där.

Visst kan man tänka så, jag ser logiken.

Men å andra sidan är det ju inte så fördelningen ser ut.

Djur dör men äts inte upp pga att deras kött hinner bli för gammalt, samtidigt som människor i världen dör av svält.



Men ja. Tänker jag mer på det nu så blir jag snart sjuk.

Hur som.

Jag har en räknare på min blogg.

JAG äter inte kött, men jag bryr mig inte i om andra gör det. :-)



Ha en go kväll!

2008-07-30 @ 20:37:26
URL: http://eseret.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0