hus i Lego

Kan man bygga ett hus i Lego?


Det ska jag ta reda på! (i alla fall i teorin.)


Här är måtten på en legokloss:

För att göra räkneexemplet lätt och även möjligt att kanske förverkliga en dag, så nöjer jag mej med ett hus som har en boyta på 30kvadrat.

Ytterväggarna kommer vara 5 och 6 meter långa. Och varje vägg kommer vara 2,5meter hög.


Detta ger:


Men jag tror inte att det räcker med ett lager klossar i tjocklek. Det kommer bli alldeles för klent och hålla värmen dåligt om vintern.

Jag räknar med dubbla lager, sedan ett mellanrum som fylls med isolering, och utanpå det ytterligare två lager. Sammanlagt fyra rader klossar per vägg.


Antal klossar:
Det totala antalet klossar till ytterväggarna blir: 7891864st. Och av egen erfarenhet så kan jag säga att det behövs ungefär en tredjedel så många till taket. Alltså ca: 2630621st.

Totalt för ytterväggar samt tak: 10522485st klossar.


Tid:
Om jag skulle bygga dessa väggar, och höll en fart där jag konstant tryckte fast en legokloss var fjärde sekund från 8 på morgonen till 5 på kvällen, med en timmes lunch, och gör detta fem dagar i veckan utan att ha längre ledigheter eller avbrott än helgerna.

Då skulle det ta mej ca: 7år, 1vecka, 3dagar, 4h, 33min och 45sek.


Med andra ord är detta fullt genomförbart. Och jag funderar ärligt på att skriva ett mail till Legoland och fråga om dom skulle vilja sponsra mej med klossarna. Kanske kan jag få bygga mitt hus i Legolandparken!
Vilken dröm!


Kommentarer
Postat av: Kim D

helt seriöst daniel gör det!!!=) det hade avrit jävligt coolt, fråga dem i alla fall. och berätta sedan om det i din blogg=)

2008-07-11 @ 16:00:41
Postat av: Kim D

helt seriöst daniel gör det!!!=) det hade avrit jävligt coolt, fråga dem i alla fall. och berätta sedan om det i din blogg=)

2008-07-11 @ 16:00:57
Postat av: Världens bästa Nina

Jag delar gärna hus med dig då. Lego rockar.

2008-08-02 @ 01:54:50
URL: http://snottra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0