egoism

Egoism


Jag tror att det är detta som driver samhället framåt och inte bara samhället utan hela mänskligheten.


Allt vi gör och allt vi säger bygger i grunden på vår egen egoism samt vår strävan att uppnå lycka.


Självklart är det vårt ego som talar om för oss att göra de där självklara sakerna, som att äta och dricka.

Men även de där sakerna som vi påstår att vi gör för andra och som vi "bara" gör för att vi bryr oss och vill hjälpa till.


I själva verket tror jag att den enda anledningen till att vi gör detta är att vi då själva kan förvänta oss att få hjälp den dag vi behöver, samt att det ger oss så kallat gott samvete.

Så är det även med detta med fadderskap.
Jag är medveten om att detta är ett mycket känsligt ämne, och jag påstår absolut inte att det på något sett skulle vara fel att vara fadder. Oavsett om man är regnskogs-fadder, isbjörns-fadder, fattigtbarn-i-Afrika-fadder, panda-fadder eller någon annan typ av välgörare.
För självklart är detta ett bra sett att hjälpa till på.


Men jag stör mig på människors sett att fortsätta med att envist påstå att dem inte gör detta för att lindra deras egna dåliga samvete.

För enligt min mening är detta med att skänka pengar och vara fadder endast ett billigt sett att köpa sig fri från sitt dåliga samvete.


Så till alla ni som är faddrar, skänker pengar till fattiga barn eller hjälper gamla tanter över gatan:
-Fortsätt med de ni gör! Det är viktigt och det behövs.


Men sluta ljuga, både för er själva och för mig. Våga säga som det är!

Ni gör det för det får er att må bättre, ni gör det på grund av ert eget medfödda ego. Och det är inget fel med det. Tvärt om, det är fullt naturligt.


Själv kan jag ärligt säga att jag nog aldrig gjort någonting i hela mitt liv utan att jag trott att det ska vara till min fördel, antingen för stunden, eller i framtiden.

Hur är det för dej?


Kommentarer
Postat av: Filosofen från Mars

Det finns faktiskt en hel teori om egoismen, och en väl utvecklad sådan. Den tar sin början i att allt vi gör gör vi av egoistiska skäl. Vi hjälper andra för att döva vårt dåliga samvete, vi skaffar barn för att känna oss behövda etc.

Därmed inte sagt att det är något fel med det, att egoismen styr våra handlingar ändrar ju inte på något sett den goda gärningen. Som sagt.

Men om jag ska vara ärlig, så tror jag inte på teorin. Inte alls. Men det är roligt att argumentera för den!!

2008-07-20 @ 18:03:46
Postat av: Sandra

Sv; joo, Jag ha sett att det ä samma bild på alla lastbilar, Men tycker ändå att dä ä coolt gjort (: Å nää, ja bruka inte smsa till mig själv, ja håller mig till mailandet ;)

2008-07-22 @ 17:30:22
URL: http://sandraaronsson.blogg.se/
Postat av: Olof

Framför allt så är kristna som vill komma till himmelen extremt egoistiska i sitt handlande. allt de gör mot andra är ju till för att samla pluspoäng. det gäller ju i och för sig inte bara kristna utan religion i överhuvudtaget.



Men att man hjälper andra tror jag mer baseras någonstanns i att vi är flockdjur och att genom att hjälpas åt så klarar sig flocken bättre. Egoism är för mig när ber om hjälp och får det utan att ge tillbaka.



Jag har ju trots allt mitt fadderbarn för att hjälpa till, inte för att kunna sova bättre på natten.

2008-07-23 @ 00:08:25
URL: http://bananberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0