vrångstrupen

Jag börjar bli lite orolig.
Jag har under den senaste tiden strulat till det väldigt när jag, eller snarare min kropp ska välja i vilken av dom två slangarna i halsen som sakerna ska ner i.


Kan tänka mej att det ibland händer att ett andetag smiter ner i matsäcken, men det är ju inte hela världen, jag menar de märker jag ju inte ens.
Men när maten eller drickan är på väg ner i luftstrupen då märks det.

Jag börjar harkla mej, hosta och sedan hosta tills det nästan börjar komma tårar ur ögonen.


Vad jag har förstått så är detta en finess kroppen blivit tilldelad för att slippa att det hamnar massa skit i dom annars så luftiga lungorna.

Och oftast tror jag inte det hinner komma ner något i lungorna, för kroppen är så snabb på att hosta upp det.


Men i går när jag skulle dricka ett glas vatten så satte jag återigen en klunk i fel strupe.

Och eftersom situationen gjorde att det inte passade sig att börja hosta och ha sig så försökte jag lite försiktigt harkla mej i hopp om att det skulle släppa.

Men oj vad ont det gjorde!


Efter ett tag kände jag hur en klunk vatten sakta, sakta gled ner i något som inte var matstrupen.

Det kändes som att svälja en glödhet golfboll i slowmotion.


Men nu till själva funderingen.

Vart tar detta vattnet vägen?


Tar kroppen åt sig det eller blir det kvar där för alltid och därmed ser till att mina lungor nu har en lite lägre kapacitet?


Och vad händer om man råkar svälja mat?

Det måste vara ännu svårare för kroppen att ta åt sig genom lungorna.


Kommentarer
Postat av: freddi

hahaha nu kommer jag vara glad och fundera på detta hela dagen :D

2008-08-19 @ 21:12:11
URL: http://fridatrorjag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0